MARCHEW marchew

Znana była już w Starożytności, jednak ze względu na swój smak, który dalece różnił się od tego, jaki znamy obecnie, nie była wówczas zbyt ceniona. Dopiero w XIV wieku, kiedy to wyhodowana została najlepiej znana nam dziś odmiana o jędrnym korzeniu i słodkawym posmaku, na dobre weszła do naszego jadłospisu.

Marchewka, jest tanim i powszechnie dostępnym warzywem o intensywnym, żółtopomarańczowym zabarwieniu. Występuje w najróżniejszych daniach lub jako składnik popularnych soków, również wersji solo.
Znamy ponad 60 odmian marchwi jadalnej, z których najpopularniejszymi są lenka, karota i amsterdamka.

Marchewkowe witaminy

Istnieje też marchew dzika o białym lub żółtym zabarwieniu. Zawiera witaminę A, C, witaminy z grupy B, a także witaminę E, H, K oraz PP, składniki mineralne , jak wapń, potas, sód, żelazo, miedź, fosfor, magnez, cynk i kobalt. Zawiera też kwas foliowy, kwas jabłkowy, inozytol oraz pektyny. Dzięki dużej ilości błonnika, marchewka reguluje pracę przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom i nadmiernej fermentacji w jelitach.
Sprzyja wydalaniu z organizmu produktów odpadowych przemiany materii. Ale i koi chory brzuch, dzięki popularnej marchwiance. Marchew oprócz bogatej zawartości niezwykle dobrze  wpływa na naszą skórę –  łagodząc zmarszczki i nadając skórze intensywniejszą ładną barwę , wzmacnia efekt działania promieni słonecznych  .Warzywo to ma również korzystny wpływ, dla naszego wzroku. Te zalety zawdzięczamy  obecności beta-karotenu.. który chroni przed drobnoustrojami i ma działanie antyoksydacyjne i wzmacniające odporność.
Warto zwrócić uwagę na obecność w marchewce inozytolu. Związek ten jest głównym składnikiem lecytyny i funkcjonuje, jako substancja lipotropowa (tzn. związek, który zapobiega gromadzeniu się tłuszczu i cholesterolu w wątrobie). Jeżeli wątroba staje się nadmiernie obciążona przez tłuszcz i cholesterol, upośledzeniu ulegają liczne jej funkcje, co koniec końców negatywnie odbija się na całym organizmie. Przypuszcza się też, że niedobór inozytolu w organizmie może być przyczyną niepłodności u mężczyzn. Marchew  najbardziej wartościowa jest formie surowej . Ugotowana staje się o wiele bardziej lekkostrawna, dzięki czemu mogą ją jeść już malutkie dzieci. Obróbka termiczna sprawia jednak, iż traci ona część swoich wartości odżywczych.