kasza

Dlaczego kasze?

Należałoby oczywiście zacząć od tego, że kasze są bardzo zdrowe, bogate w błonnik, witaminy z grupy B, składniki mineralne – podkreślić wszystkie walory zdrowotne – ale nie tym razem. Rozpoczniemy od plusów w życiu codziennym. KASZE są tanie, możemy pozwolić sobie na to, aby mieć w domu zapas różnych kasz, pod warunkiem, że są odpowiednio przechowywane w suchym miejscu, w szczelnie zamkniętych pojemnikach. Jaglana, gryczana, pęczak, kuskus, manna w efektownych słojach, oprócz tego, że zawsze będą pod ręką, to jeszcze mogą być ozdobą kuchennych półek. Stoją sobie i czekają aby uratować nam życie (i posiłek) bo akurat ktoś nie zrobił zakupów, lub czegoś nie wyjął do rozmrożenia. Mają długie terminy ważności, więc mogą spokojnie czekać na swoją kolej. Łatwo i szybko można przygotować kaszę na sypko, zapiekaną, z sosem, warzywami, surówką, czy sałatkę. I co bardzo ważne, po kaszy długo czujemy się najedzeni i nie myślimy „co by tu jeszcze przegryźć”(kasze mają niski indeks glikemiczny – po posiłku węglowodany długo się uwalniają, dlatego nie czujemy głodu). KASZE są produktem nieprzetworzonym, pełnym ziarnem, źródło najcenniejszych wartości odżywczych, czyli łuska i zarodek pozostają nienaruszone. Usuwa się tylko niejadalne części i niczego się nie dodaje – żadnych substancji konserwujących, czy polepszających smak. KASZE są wreszcie źródłem witamin z grupy B, witaminy E, wielu cennych składników mineralnych (potas, żelazo, magnez, cynk, wapń) oraz błonnika pokarmowego, który wpływa korzystnie na układ pokarmowy, reguluje procesy trawienne, zapobiega zaparciom, hemoroidom, wspomaga jelito grube. Regularne jedzenie kasz jest jak łykanie witamin i minerałów – zapobiega niedokrwistości, obniża ciśnienie, wspomaga układ nerwowy, pracę mięśni, koncentrację, wpływa na obniżenie stężenia złego cholesterolu, zapobiega łuszczeniu się naskórka a włosy i paznokcie są zdrowsze i silniejsze.

autor.n.podst.dost.mat. K.G.