burakiBurak

Burak zwyczajny jest rośliną dwuletnią z rodziny komosowatych. Znane obecnie odmiany buraka uprawnego pochodzą od buraka dzikiego (Beta maritima), który do dziś rośnie na Bliskim Wschodzie, między wybrzeżami Morza Śródziemnego i Czarnego, w okolicach Morza Kaspijskiego i w Indiach. Burak jest jednym z najpopularniejszych warzyw uprawianych w Polsce. W pierwszym roku uprawy tworzy zgrubiałe, ciemnoczerwone, jadalne korzenie spichrzowe.

Witaminy w burakach

Kształt korzenia (wydłużony, kulisty, lekko-płaski), jego wielkość i intensywność barwy zależy od odmiany (na rynku dostępnych jest wiele odmian). Korzeń buraka jest zasadotwórczy, zawiera białko, cukry, sole mineralne, witaminy z grupy B, witaminę C. Ma znaczenie dietetyczne dzięki dużej zawartości błonnika (wpływa dodatnio na trawienie) oraz dzięki zawartości kwasu jabłkowego, cytrynowego, winnego i szczawiowego. W drugim roku uprawy pojawiają się pędy kwiatostanowe. Owoce buraka są zrośnięte po kilka w tzw. kłębek. Liście buraka ćwikłowego są zielono-czerwonawe, osadzone na długich, soczystych ogonkach. Młode liście, znane jako boćwina (botwina), są także jadalne.

Buraki lekiem na anemię

Buraki są świetnym lekiem na anemię, obniżoną odporność, osłabienie organizmu. Są naturalnym suplementem diety dla ciężarnych oraz odkwaszają organizm. Warto pić sok z buraków , bo, pomaga obniżyć ciśnienie krwi , zwiększa wytrzymałość ; pomaga wydalić z organizmu nadmiar kwasu moczowego, a dzięki zawartości wapnia, potasu, sodu i magnezu ułatwia odkwaszanie .Redukuje procesy gnilne w jelitach. Kupując , wybieraj te jędrne , czyste, gładkie, o intensywnej czerwono-fioletowej barwie, miejscami wilgotne i delikatne, a jeśli mają liście – to te ze świeżymi, czystymi i młodymi liśćmi. Najlepsze są buraki podłużne, a nie okrągłe – im bardziej kuliste tym gorsze.